ရည္ရြယ္ရာ..

ဤေနရာကား ခင္မင္သူမိတ္ေဆြသဂၤဟမ်ား၏ ကိုယ္ေတြ႔ဘ၀ျဖတ္သန္းမွႈမ်ားႏွင့္ ရင္တြင္းျဖစ္ဘ၀အေတြးအျမင္မ်ား၊ အမ်ိဳးသားေရး၊ ႏိုင္ငံေရးအသိအျမင္မ်ားအား နားခို ဖူးပြင့္ ခြင့္ျပဳရာေနရာေလး ျဖစ္ပါသည္။ အေဆြရဲ့ ခံစားမႈ၊ အေတြး အျမင္မ်ားအား သီကံုးေ၀မွ်လိုပါက sawlu27@gmail.com သုိ႔ဆက္သြယ္ေပးပုိ႔ႏိုင္ပါသည္။

Saturday, July 28, 2012

အစမေကာင္းေသာ ရခုိင္ရိုဟင္ဂ်ာ ျပႆနာ (၄)

ေမာင္စင္ၾကယ္

တစ္

ေစာမ်ိဳးဆက္ေရ..

ပုဂံျပည္ၾကီးမွာမြတ္ဆင္ေတြကို မေတြ႔ႏုိင္ၾကေသးေပမဲ့ ရခုိင္ျပည္ဖက္မွာေတာ့ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ရခုိင္မင္းဆက္အခ်ိဳ႕ဟာ မြတ္ဆလင္ဘာသာထဲ၀င္သူ၀င္၊ မြတ္ဆလင္အမည္ခံယူသူခံယူတာကိုလဲေတြ႔ႏုိင္ျပီေပါ့ကြယ္။ ျမန္မာရာဇ၀င္မွာ အင္း၀နဲ႔ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကိုေရာက္လာတဲ့အခါမွာေတာ့ အာေမးနီးယန္းနဲ႔ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္အခ်ိဳ႕ဟာ ဘုရင့္အမႈေတာ္ကိုထမ္းျပီးစစ္တပ္နဲ႔ အေျမာက္တပ္ေေတြထဲမွာပါ၀င္လာၾကပါတယ္။




သာဓကေတြကေတာ့ကြယ္၊ မင္းရဲေက်ာ္စြာျငိဳျငင္လို႔ အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ ဘဂၤလားထဲမွာခုိလႈံေနရတဲ့ ရခုိင္ဘုရင္ နရမိတ္လွ (ေခၚ) မင္းေစာမြန္ လက္ထက္က ရခုိင္မင္းသမီးကိုဖြဲ႕ခ်ီတဲ့ (ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္း) ေရးသူ စာဆုိၾကီး အဒူမင္းညိဳ ဆိုတာရွိပါတယ္။ ရခုိင္စစ္စစ္လား၊ ဘဂၤလားေသြးပါသးသလား ဆန္းစစ္ၾကဖုိ႔ေတာ့ ေကာင္းတာေပါ့ကြယ္။

ေနာက္တခုကေတာ့ကုန္းေဘာင္ေခတ္မွာ မင္းတံုးဘုရင္ရဲ့အကိုေတာ္သူ ပုဂံမင္းလက္ထက္ (အဂၤလိပ္ ျမန္မာဒုတိယစစ္ပြဲ) မွာ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ေမာင္ပုိင္ဆတ္ (ဘိုင္ဆတ္) နဲ႔ ျမိဳ႕စာေရး ေမာင္ပိန္ (ဦးပိန္တံတား) တို႔ဟာ ဘုရင္ကေျမွာက္စားထားသျဖင့္ မိမိထုတ္ခ်င္ေသာ အမိန္႔တို႔ကို ထုတ္ျပန္ေလရာ ၀က္သားအပါအ၀င္ သားၾကီးငါးၾကီးမ်ားကိုပင္ မေပၚရ၊ မေရာင္းရျဖစ္လာလို႔ လူေတြရဲ့ေခ်ာင္းေျမာင္း လုပ္ၾကံျခင္းကိုခံရပါေတာ့တယ္။ ဒါကျမန္မာဘုရင္ေတြေခတ္က မြတ္ဆလင္ေတြပါ၀င္ခဲ့ပံုပါဘဲ။

ေစာမ်ိဳးဆက္ေရ..

အခုကုိယ္ဆက္ေျပာခ်င္တာက ျမန္မာဘုရင္ေတြအဆက္ဆက္မွာ ဘယ္ဘုရင္နဲ႔မွမတူတဲ့ မင္းတုန္းဘုရင္အေၾကာင္းပါ။ မင္းတုန္းဘုရင္ဟာႏုိင္ငံျခားသားေတြကိုးကြယ္တဲ့ ဘာသာအ၀၀ကို ခ်ီးျမွင့္တတ္တဲ့ဘုရင္တပါးပါ။ ခရစ္ယာန္ဘာသာဆုိရင္ ဗရင္ဂ်ီဘာသာ (ရိုမင္ကက္သုိလစ္)၊ ႏွစ္ျခင္းခရစ္ယာန္၊ အဂၤလီကန္တုိ႔အားလံုးကိုပဲ ကူညီေထာက္ပံ့တဲ့အျပင္ မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ေတြ အတြက္ဆို ၀တ္ျပဳဆုေတာင္းပဲြကိုသြားတဲ့အခါမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံကလာတဲ့မြတ္ဆလင္ေတြအတြက္ မ်က္ႏွာမငယ္ရေလေအာင္ မကၠာျမိဳ႕မွာသုဓမၼာဇရပ္တေဆာင္ေတာင္ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။

ဒါေတြကေတာ့ ေတာ္ရံုတန္ရံုလူေတြမဆိုထားနဲ႔ ေတာ္ရံုတန္ရံုဘုရင္ေတြေတာင္မလုပ္ႏုိင္တဲ့အလုပ္ေတြပါဘဲ။ မိမိရဲ့အၾကီးအမွဴး ဘုရင္ေတြလုပ္တာေတြကို လူေတြကလဲေတာ္ေတာ္နဲ႔ ေျပာေလ့ေျပာထမရွိၾကပါဘူး။ သိပ္လြန္ကဲလာတဲ့အခါမွာေတာ့ ေရွ႕ေခတ္ကသံလ်င္တိုက္ပြဲမွာအျပတ္ရွင္းခဲ့သလို ဒီဖက္ေခတ္ေတြမွာလည္း အခ်ိဳ႕လူေတြဟာအျပတ္ရွင္းလင္းျခင္း ကို ခံၾကရပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ျမန္မာဘုရင္ေတြရဲ့ေႏွာင္းပုိင္းကာလေတြဘဲျဖစ္ၾကပါတယ္။


ႏွစ္


ေစာမ်ိဳးဆက္ေရ..

ျဗိတိသွ်တပ္ဖြဲ႔ေတြဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံကိုသိမ္းပိုက္ျပီးတဲ့ေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့အခါ အားလံုးဟာအဂၤလန္ကလာတဲ့လူျဖဴခ်ည္းမဟုတ္ၾကပါဘူး။ အိႏၵိယကအဆင့္အုပ္ခ်ဳပ္ေလေတာ့ ေဂ်ာ့အုိ၀ဲလ္ (George Orwell) ေရးတဲ့ ဘားမားေဒး (Burma Days) ကိုျမန္မာႏိုင္ငံမွာပုလိပ္လုပ္ရန္၊ ေစ်းေရာင္းရန္၊ လယ္လုပ္ရန္၊ ေငြတုိးေၾကးတုိးထုတ္ေပးရန္ အိႏၵိယႏုိင္ငံသားမ်ိဳးစံုေရာက္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လြတ္လပ္ေရးအေရးေတာ္ပံုေပၚေပါက္လာေတာ့ ရာရွစ္ဆုိတဲ့ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္၊ ဦးရာဇတ္ဆိုတဲ့ေက်ာင္းဆရာ၊ ဂုိရွယ္ဆုိတဲ့အလုပ္သမားနဲ႔ ကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြေပၚလာရပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္ကျမန္မာေခါင္းေဆာင္ေတြဟာလဲ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တရုတ္ကိုေရာ၊ အိႏၵိယကိုပါ အားကုိးအားထားျပဳခဲ့ၾကတာ အမွန္ပါဘဲကြယ္။ အဲဒီလြတ္လပ္ေရးအေရးေတာ္ပံုတေလ်ာက္လံုး အထက္ကမြတ္ဆလင္ေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ားမွာ အမွန္အကန္ပါ၀င္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ရိုဟင္ဂ်ာကေတာ့ ၾကားေတာင္မၾကားဘူးခဲ့ရပါလား ေစာမ်ိဳးဆက္။

ျမန္မာ့သမုိင္းမွာ ဘယ္တံုးကမွမၾကားခဲ့ဖူးတဲ့ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာကို ပထမဆံုး စတင္ၾကားရတာက ၁၉၆၁ ခုႏွစ္၊ ဦးႏုရဲ့ ပထစ အစိုးရက ဗုဒၶဘာသာကို ႏုိင္ငံေတာ္ဘာသာလုပ္တဲ့အခါနဲ႔ ရခုိင္ျပည္၊ မြန္ျပည္နယ္ေပးတဲ့အခါ ၾကားရတာပါ။ ဒီတံုးက ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္တဲ့သူေတြ၊ အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ လႊတ္ေတာ္အျပင္ပမွာလဲကန္႔ကြက္ၾက၊ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာလဲကန္႔ကြက္ၾကရာမွာ အဲဒီရိုဟင္ဂ်ာေတြကိုေတြ႔ရတာပါကြယ္။ ခရစ္ယာန္ေကာင္စီ၊ ကခ်င္အသင္းေတာ္၊ ခ်င္းအသင္းေတာ္ေတြအနက္က ဒီတံုးက၀န္ၾကီးဦးရာရွစ္ကိုယ္တုိင္ ရွိေနေသးေတာ့ သူ႔ရဲ့ေနအိမ္မွာမြတ္ဆလင္အသင္းအဖြဲ႔ (၉) ဖြဲ႔ကလူေတြကို ေတြ႔ဆံုျပီး ေျပာတဲ့အစည္းအေ၀းျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီတံုးက လႊတ္ေတာ္ထဲကေနျပီး ရခုိင္ျပည္နယ္ေပးတာလဲမလိုလားဘူး၊ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာလုပ္တာလဲမလိုလားဘူးလို႔ ေျပာလာတဲ့အမတ္ေတြကေတာ့ 
ဘူးသီးေတာင္နဲ႔ ေမာင္းေတာနယ္ဖက္က မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္အမတ္ေတြဘဲ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ရဲ့အမည္ေတြကေတာ့ (၁) မစၥတာ အဘူခိုင္ (၂) မစၥတာ အဘူေဘာေရွာ (၃) မစၥတာ အက္စ္အာမက္တို႔ပါဘဲကြယ္။ ဒီထက္ဆုိးတာကေတာ့ ရခုိင္မြတ္ဆလင္လူငယ္မ်ားအဖြဲ႔က အၾကံေပး ဥကၠဌထံတင္သြင္းတဲ့စာမွာ..
“ရခုိင္ျပည္နယ္ေပးခဲ့ေသာ္ ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္းေတာျမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ေမယုနယ္ျခားေဒသမ်ားကုိ သီးျခားတုိင္းရင္းသားမြတ္ဆလင္ျပည္နယ္တခု ထူေထာင္ေပးပါလုိ႔” တင္ျပျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္ကြယ္။


သံုး


ေစာမ်ိဳးဆက္ေရ..
မိမိရဲ့လူမ်ိဳး၊ မိမိရဲ့ဘ၀ဘယ္ကလာျပီး ဘယ္လိုေခၚတယ္ဆိုတာကို အတိအက်မေျပာႏုိင္၊ မေခၚႏုိင္တဲ့ “အေမာင္ေတာင္မွန္းမသိ၊ ေျမာက္မွန္းမသိတဲ့” လူေတြကပါ ျပည္နယ္ေပးပါဆိုေတာ့ ရွက္စရာေကာင္းလိုက္တာကြယ္။

မသိေတာ့လည္း ေျပာရမွာေပါ့ေလ။ လြတ္လပ္ေရးရယူရန္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုျပီးတဲ့အခါ ရွမ္းေတြ၊ ကခ်င္ေတြ၊ ခ်င္းေတြ၊ ကယား (ကရင္နီ)ေတြ၊ သံလြင္ခရုိင္က ကရင္ေတြ ျမန္မာျပည္ေထာင္စုထဲပါ၀င္ရန္ လုိသလို မစၥတာရီးစ္၀ီလ်ံက ေတာင္တန္းေဒသစံုစမ္းေရးေကာ္မရွင္တခုဖဲြ႕ျပီး စံုစမ္းပါတယ္ကြယ္။ ၀မ္းေတာ့၀မ္းနည္းပါတယ္၊ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဟာ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးဆိုရင္ အဲဒီတံုးက အဲဒီေကာ္မရွင္မွာဘာေၾကာင့္မ်ား အစစ္ေဆး မခံၾကပါသလဲဗ်ာ၊ ဒါနဲ႔ဘဲတဆက္တည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ဖဆပလ ျပင္ဆင္မႈညီလာခံမွာ ဘယ္လိုျပည္ေထာင္စုမ်ိဳးတည္ေထာင္မယ္၊ လူမ်ိဳးဆိုတာဘယ္လိုသတ္မွတ္တယ္ ဆိုတာကို သိၾကရင္ေတာ့ေကာင္းပါတယ္ကြယ္။

အေမာင္ေတာင္မွန္းေျမာက္မွန္းမသိေသးတဲ့လူေတြကိုေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ဖဆပလ ပမာဏျပင္ဆင္မႈညီလာခံမွာ တင္ျပတဲ့အတိုင္းဘဲ တုိင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္မွာ ဖြဲ႔စည္းမယ့္ျပည္ေထာင္စုကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက အခုလို တင္သြင္းခဲ့ပါတယ္။

(၁) ျပည္ေထာင္စုျပည္နယ္ျဖစ္ရမယ္။
(၂) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရျပည္နယ္ျဖစ္ရမယ္။
(၃) လူမ်ိဳးစုျပည္နယ္ျဖစ္ရမယ္ တဲ့..

ေစာမ်ိဳးဆက္ေရ..

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက လႊတ္ေတာ္မွာဆက္လက္ျပီး ေအာက္ပါအတိုင္းတင္သြင္းခဲ့ပါတယ္ကြယ္။ ေအးေလ.. ျပည္နယ္ေတာင္းခ်င္တဲ့လူေတြလည္းသိရေအာင္ေတာ့ တင္ျပလိုက္ပါတယ္ကြယ္။

(၁) ပထ၀ီအေနအထားအရ နယ္နမိတ္အထင္အရွားရွိျခင္း၊
(၂) ျမန္မာစကားႏွင့္မတူေသာ ဘာသာစကားတမ်ိဳးတည္းရွိျခင္း၊
(၃) ယဥ္ေက်းမႈတမ်ိဳးတည္းရွိျခင္း၊
(၄) ရာဇ၀င္အစဥ္အလာတမ်ိဳးတည္းရွိေသာလူစုရွိျခင္း၊
(၅) စီးပြားေရးဆုိ္င္ရာအက်ိဳးေက်းဇူးႏွင့္ စီးပြားေရးလံုေလာက္မႈတုိ႔ရွိေသာလူစုရွိျခင္း၊
(၆) လူဦးေရအေတာ္အတန္ရွိျခင္း၊
(၇) ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ သီးျခားေဒသတခုအျဖစ္ျဖင့္ မိမိ၏ကိုယ္ပုိင္ထင္ရွားခ်က္အတိုင္းေနလိုေသာ ဆႏၵရွိျခင္း၊

ဒါကဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ သူမကြယ္လြန္မွီ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳလႊတ္ေတာ္မွာ တင္သြင္းခ့ဲတဲ့ လူမ်ိဳးတမ်ိဳးအေခၚခံထိုက္သူႏွင့္ ရသင့္ရထုိက္ေသာအက်ိဳးအခြင့္တို႔ဘဲျဖစ္ၾကပါတယ္။

ေစာမ်ိဳးဆက္ေရ..  ဒါေတြကိုေျပာရင္း ေျပာရင္းက တုိက်ိဳမွာဆံုျဖစ္ခဲ့တဲ့အျဖစ္အပ်က္တခုကို သတိရမိပါတယ္။ တုိက်ိဳကို စာေပခရီးသည္အျဖစ္ ကိုယ္ေရာက္ျပီးတဲ့ေနာက္မွာ လူပုဂၢိဳလ္ အေနနဲ႔ကုိယ္မသိတဲ့မြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္တဦးဟာ ကိုယ့္ထံကိုစာေရးပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္မွာသူ႔အေနနဲ႔ ဖမ္းဆီးခံရလို႔ ေထာင္ထဲေရာက္ေနပါသတဲ့၊ ေထာက္ခံစာေရးေပးပါလို႔ဆုိပါတယ္။ ေအးေလ.. ကိုယ္ကိုယ္တုိင္လဲေထာင္ထဲ၀င္ဖူးသူဆုိေတာ့ သိသိမသိသိ စာနာျပီးသူလုိခ်င္တဲ့ ေထာက္ခံစာကိုေရးျပီး ေထာင္ထဲလွမ္းေပးပို႔ပါတယ္ကြယ္။

အဲ.. မ်ားမၾကာခင္ ေထာင္ထဲကေန သူျပန္လြတ္လာျပီးတဲ့ေနာက္ ကိုယ့္ထံကိုစာျပန္ေရးျပီး စည္းရံုးပါေပေတာ့တယ္။ တကယ္ေတာ့သူက ရုိဟင္ဂ်ာ ကိုးကြဲ႕၊ သူတုိ႔ရဲ့နစ္နာမႈေတြနဲ႔ ျပည္နယ္ရယူခ်င္တာေတြ မ်ားစြာမ်ားစြာပဲ သူ႔စာထဲမွာပါရွိလာပါတယ္။ ကိုယ္ကျပန္ျပီးေရးတာက “မင္းဟာမြတ္ဆလင္ဘာသာ၀င္ ရုိဟင္ဂ်ာတဦးဆိုေတာ့ ဘာသာေရးလူနည္းစု၀င္ တဦးအျဖစ္ကေတာ့ရႏုိင္ပါတယ္။ ျပည္နယ္ရဖို႔ကေတာ့ကြာ. တိဗက္-ျမန္မာ၊ မြန္-ခမာ၊ ထုိင္း-တရုတ္ ဘယ္လူမ်ိဳးေရးအစုမွာမွ မပါရွိလို႔ ရရန္အေၾကာင္းမရွိပါဘူး၊ မင္းတို႔ရဲ့ေဆြစဥ္မ်ိဳးဆက္ဟာ ဘယ္ကလာပါသလဲ၊ ဒီမေရာက္ခင္က ဘယ္ေနရာမွာေနခဲ့ပါသလဲ၊ အေမာင္ေတာင္မွန္းမသိ၊ ေျမာက္မွန္းမသိေတာ့ မလုပ္ပါနဲ႔ကြာ” လို႔ ေရးလိုက္တဲ့ေန႔ကစျပီး အလ်ဥ္း စာျပန္မလာေတာ့ဘူး ေစာမ်ိဳးဆက္ေရ။

ခုလဲပဲ ရခိုင္နဲ႔ ဘဂၤလားဟာ နယ္ျခားေတြထိကပ္ေနတယ္။ ရခိုင္ဘုရင္ နရမိတ္လွဟာ မင္းရဲေက်ာ္စြာရန္ကိုေၾကာက္လို႔ ဘဂၤလားနယ္ထဲ၀င္ခုိေနရေတာ့ သားေတာ္ေတြက မင္းခရီး မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အလီခင္ တို႔ အလီခန္တို႔ ျဖစ္္လာၾကေတာ့တယ္။ ဟိုတုံးကလည္း ရႈပ္ရႈပ္၊ ခုလဲပဲ ရႈပ္ရႈပ္ကုန္ေတာ့တာေပါ့ေလ။ တနည္းအားျဖင့္ေတာ့.. အစမေကာင္းခဲ့တဲ့ ရခုိင္နဲ႔ရိုဟင္ဂ်ာ ျပႆနာ ဆိုရင္မမွားပါဘူးကြယ္။ ကဲ.. ကဲ..

ဆက္ရန္




No comments: